31. 1. 2025
Jak na repositioning značky se 150letou tradicí? O tom na How To Brand promluví brand stratég Pavel Cahlík, který měl na starost rebrand pivovaru Konrad. V rozhovoru prozradil, proč k jeho práci patřilo i obcházení supermarketů i jak dlouho trvalo, než měl na stole první prototyp nového obalu piva.
Pavle, co prvního se ti vybaví, když vzpomínáš na tento rebranding?
Že to celé začalo jedním krátkým callem, nečekal jsem nic významného. Ale vyklubal se z toho obrovský rebranding pivovaru Konrad, který funguje téměř bez přestávky od 18. století. Přežil dvě války, ale nepřežil divoké devadesátky, k obnovení výroby došlo až v roce 2000. Jeho majitelka se na mě obrátila s přáním, že by ráda značku pivovaru posunula více do moderní doby, ale zároveň zachovala její tradiční odkaz.
Živíš se jako brandový stratég, stál jsi u přerodu desítek značek. Byl tento rebranding něčím specifický?
Šlo o kategorii, která je plná klišé a zásad. S pivem se třeba pojí jen několik barev – žlutá, bílá, červená, zelená. Obaly pak vypadají hodně podobně a konkurence je obrovská. S grafiky ze Bloomfield Brand Studio jsme proto obcházeli supermarkety, prohlíželi si regály a hledali koncept, který nezapadne.

Co ti během rebrandingu této značky udělalo největší radost?
Moc mě bavilo, jak komplexní ten projekt byl. Řešili jsme opravdu všechno: od výzkumu a nastavování marketingové strategie přes focení pivovaru i hospody a tvorbu nového webu až po výběr korunkových uzávěrů. Dostal jsem příležitost pracovat na věcech, ke kterým se běžně nedostanu.
Kolik času tak rozsáhlý rebranding zabere?
Začali jsme v roce 2023 a pracujeme na tom doteď, rebranding nasazujeme postupně. Málokdy si můžete dovolit všechno škrtnout a vyměnit, zahodit například obalový materiál, který máte na skladě. Rebranding vždycky trvá. Jen ta první fáze, než jsem měli na stole první prototyp nového obalu, trvala rok a půl.
Jaké poselství si posluchači z tvé přednášky odnesou?
Jak moc je důležité přizpůsobit klientovi projektové řízení i celý průběh rebrandingu. Na začátku sice máte jasnou představu, jak by to mělo probíhat, všechno rozkreslené v diagramech a do časové osy…když se ale nepřizpůsobíte klientovi, bude to k ničemu. Víc o tom, co všechno jsme museli udělat, aby nám klient naslouchal, prozradím v Redutě.
Co je podle tebe nejčastější nešvar rebrandingů?
Pořád narážím na představu, že když se dělá rebranding, tak stačí nová grafika a tím to končí. Změnit vizuál je snadné, ale klienti už nevidí všechny důsledky. Já je ale vidím od začátku a kolikrát říkám: „Nedělejte to, pokud to není potřeba.“ Úplně se podceňuje i komunikace dovnitř do firmy. Tou jsme třeba v Konradu strávili spoustu času, vysvětlovali jsme skoro každý úhel v novém designu. Přesvědčit vlastní lidi je podle mě důležitější než perfektně vyladěná prezentace navenek.
Na co se ty osobně nejvíc těšíš na How To Brand?
Doufám, že to nesklouzne jen k tomu, že si popláčeme: „jak těžké je rebrandovat“, a půjdeme domů. My určitě plakat nebudeme. :) Těším se, co si odnesu z těch dalších rebrandingů a jsem zvědavý, jak tomu přistupují jinde. A taky jsem zvědavý, jaké to bude stát na pódiu v Redutě.
Buďme v kontaktu
Dáme vědět, jakmile doplníme program, přiblíží se start
nebo vymyslíme něco nového. Na sítích i mailem.
Kliknutím na odeslat souhlasíte
s podmínkami zpracování osobních údajů
Máš ještě nějaký dotaz, na který jsme ti nebyli schopni odpovědět? Kontaktuj nás napřímo here!
Hana Havlíčková
hana@brand.family
+420 775 930 788